Kampanja 2017
huono onni voi kohdata kenet tahansa.
Kampanjavalokuvat
Presidentti Tarja Halonen ja yrittäjä Peter Vesterbacka ovat halunneet auttaa Suomen vähävaraisia laittamalla itsensä likoon ja osoittaakseen millaiseksi heidän elämänsä olisi saattanut kehittyä, mikäli heitä olisi kohdannut huono onni. Mainoskampanjassa he ovat kuvauttaneet itsensä vähäosaisina kanssakulkijoina.
Kampanjavideo
Kampanjaan kuuluu mustavalkoisten mainoskuvien lisäksi myös mainosfilmi, joka sekin dramatisoi elämän yllätyksellisyyttä.
"Elämäni olisi saattanut mennä näin"
Presidentti Tarja Halonen ja Rovion ex-Mighty Eagle Peter Vesterbacka lähtivät mukaan kampanjaan muistuttaakseen ihmisiä elämän sattumanvaraisuudesta. Presidentti Tarja Halonen painottaa, että on tärkeää auttaa lähimmäisiä hädässä: ”Se on ihmisoikeustyötä arjessa”. Peter Vesterbackan mielestä ihmisten auttaminen on keskeinen osa suomalaisuutta: ”Olemalla mukana Pelastusarmeijan keräyskampanjassa haluan osoittaa, että kaikista ihmisistä välittäminen on perusjuttu. Suomalaisuuden ytimessä on se, että kaikki pidetään mukana”.
Kuvat ovat koskettaneet ihmisiä
Tarja Halonen ja Peter Vesterbacka poseeraavat alakuloisissa mustavalkoisissa otoksissa ihmisinä, joita on kohdannut odottamaton huono onni. Mainokset on julkaistu aikakauslehdissä, ulkomainonnassa ja netissä. Sosiaalisessa mediassa kuvia on kuvailtu pysäyttäviksi, ja useat sadat ihmiset ovat jakaneet niitä eteenpäin. Mainokset ovat saaneet runsaasti näkyvyyttä myös lehdistössä ja ne on huomattu myös ympäri maailman mm. Twitterin kautta.
Ammattilaiset kuvien takana
Kampanjaa on ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa joukko eturivin ammattilaisia, jotka antoivat oman työpanoksensa ilmaiseksi. Presidentin kuva otettiin suljetulla alueella, joten ulkopuoliset eivät päässeet ihmettelemään vähävaraisen näköistä presidenttiä ennen valmista kuvaa. ”Hän oli todella ammattimainen”, valokuvaaja Anton Sucksdorff kuvailee. ”Myös Vesterbacka lähti rooliin heti todella hyvin”, kertoo Sucksdorff. Lisähaastetta toi kuvassa oleva koira, mutta tilanne sujui ilman ongelmia ammattimaisesti. Kuvausrekvisiitta, kuten Halosen päällä olevat vaatteet, saatiin Pelastusarmeijan kirpputoreilta.
Lämmin kiitos kaikille tukijoille, lahjoittajille ja yhteistyökumppaneille!
Kampanjaan kuuluu mustavalkoisten mainoskuvien lisäksi myös mainosfilmi, joka sekin dramatisoi elämän yllätyksellisyyttä. Kampanjan takana ovat markkinointitoimisto Make It Simple Oy, valokuvaajat Anton Sucksdorff ja Kasmir Häiväoja, tuottaja Kirsi Pärni sekä elokuvayhtiö Lucy Loves Stories Oy. Filmin on ohjannut Johannes Salonen. Filmin pääosassa on näyttelijä Kai Vaine. Myös useat mediat ja asiantuntijatahot ovat lähteneet mukaan talkoisiin. Näitä ovat mm. Yle, FOX, National Geographic, Image-lehti, mediatoimisto Vizeum ja Infobase Towers Oy. Pelastusarmeija kiittää kaikkia yhteistyökumppaneitaan, joita ilman kampanja ei olisi ollut mahdollinen.